Dag 3 en 4: Amman - Petra (Wadi Musa) - Reisverslag uit Petra, Jordanië van WilHilPhil - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4: Amman - Petra (Wadi Musa) - Reisverslag uit Petra, Jordanië van WilHilPhil - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4: Amman - Petra (Wadi Musa)

Blijf op de hoogte en volg WilHilPhil

04 Mei 2015 | Jordanië, Petra

Dag 3 Amman - Petra (Wadi Musa)

Vandaag Amman verlaten en via de Koningsweg, na 7 uren rijden, aangekomen in Petra. Dit traject via de Woestijnweg afleggen zou minstens twee keer zo snel gaan, maar is een stuk minder leuk. De Koningsweg doorkruist hoogvlakten en loopt via valleien. Erg mooi dus. Onderweg genoten van het uitzicht bij de Wadi Mujib waarna de weg ons voerde door een diepe kloof. Vervolgens bij Kerak De citadel bezocht en ontdekt. Deze burcht stamt uit 1142. Hoewel de bovengrondse verdieping erg vervallen was, had je mooi uitzicht en konden we zelfs de Dode Zee zien liggen. Met een gids zijn we door de ondergrondse vertrekken en gangen gedwaald. Alles was toegankelijk, alleen moesten we daarvoor wel donkere en lage gangen doorlopen. We zagen er ondergrondse eetzalen, wijnkelder, slaapkamers, winkels en gevangeniscellen. De gids vertelde dat hier twee maanden geleden nog een meter sneeuw lag, nu was het er zo'n 25 graden. Wat een verschil.

De Koningsweg vervolgd en later de burcht van Shobak nog bezocht. Willem dan. Phileine en Hiltje zijn beneden gebleven, op het terras in de schaduw. Deze burcht ligt op de top van een rotsuitloper, welke eerst beklommen moest worden.

Na aankomst in ons hotel Tetra Tree is Willem nog naar Beidha en de Siq Al-Barid (Little Petra) geweest en hebben Hiltje en Phileine omgehangen bij het zwembad van het hotel om bij te komen van de lange autorit. Little Petra was heel bijzonder. Het is een kleine smalle kloof met uit de rotsen uitgehakte bouwwerken. Het was er doodstil, geen toerist te bekennen.

De hoteleigenaar vertelde dat het zeer slecht gaat met het toerisme, doordat Jordanië tussen de conflictgebieden inlicht zijn mensen bang om Jordanië te bezoeken. Hierdoor is het toerisme in vergelijking met vijf jaar geleden wel met 80% afgenomen  Dit maakt wel dat wij niet gehinderd worden door massa toerisme.

Dag 4: Petra
Zo vroeg mogelijk ontbeten en onze lunch boxen opgehaald om Petra te bezoeken. Phileine kan wel wennen aan het ontbijt hier in Jordanië, en wil dit ontbijt thuis ook wel. Er ligt hier namelijk cake bij het ontbijtbuffet. Dat is toch veel lekkerder dan een boterham.

Om half 8 waren we bij de vindplaats, zo waren we voor de groepen uit en hadden ook nog wat tijd voordat het warm zou worden (31-33 graden). Vanaf de ingang was het nog een stuk lopen tot aan de vindplaats, om energie te besparen en Phileine rustig wakker te laten worden, hebben we dit stukje te paard afgelegd. Daarna te voet verder. Via de bekende 1,2 kilometer lange en honderdtal meters diepe kloof De siq, de hoofdingang van Petra, bereikten we De khazneh. De bekendste van de uit de rotsen gehakte monumenten van Petra. Doordat we vroeg waren en het slecht gaat met het toerisme (nu hooguit 1000 bezoekers per dag, vijf jaar geleden 6000) was er nog bijna niemand. Hierdoor hebben we een foto kunnen maken van de Khazneh zonder iemand anders erop. In seizoen 9 van 'Wie is de Mol' was het de opdracht om dit monument zonder toeristen op de foto te krijgen. De opdracht mislukte toen omdat er nog 13 toeristen in beeld waren, nu was het een makkie en zou het moeilijk zijn om er 13 toeristen op te krijgen. Magisch. Onze weg vervolgd en diverse bijzondere monumenten bekeken. Halverwege de ochtend Het klooster bezocht, deze ligt boven op een berg. Het is een klim van een uur, gaat steil omhoog (788 treden). Ja, wat is er dan makkelijker dan met een ezel de berg op te gaan? Ons per ezel naar boven laten brengen, alle drie onze eigen ezel. Die van Phileine heette Suzan. Zo duurde de tocht naar boven  nog maar een half uur. Eenmaal boven genoten van het prachtige uit de rotsen gehakte monument. Bijzonder en ontzettend mooi! Hier boven op de berg zijn we enkele uren gebleven om de hitte van de dag te ontlopen. Hier kwamen we iemand van Google maps tegen die alles met een bijzonder apparaat op de rug in kaart bracht. Lekker gepicknickt en Hiltje is nog naar de top van de berg geklommen. De afdeling hebben we, zonder ezel, wel zelf gedaan (en was zwaar genoeg).

Petra was echt geweldig! Bijzonder en mooi. Top!

Phileine heeft in het hotel goed contact met de hoteleigenaar Ibrahim. Hij gaat helemaal mee in haar (rollen) spel. Het eerste wat ze vanochtend riep was "dan kan ik vandaag weer met Ibrahim spelen in de Lobby". De lobby is haar favoriete plek in het hotel, hier kan ze lekker spelen. Ibrahim liet vandaag een medewerker een ijsje kopen zodat hij die aan Phileine kon geven.

Morgenmiddag gaan we naar Wadi Rum, hier gaan we een nacht in de woestijn logeren.

• 04 Mei 2015 - 20:21

Cees En Jettie:

Wat weer een prachtig verhaal. En fijn dat Phileine zich zo vermaakt.

Groetjes Heit en Mem

Hallo Phileine,

Hoe gaat het met jou? Heb je het leuk op je vakantie? Wat een leuke foto van jou

• 05 Mei 2015 - 10:48

Phileine:

Dankje Ismay. Ik vindt het hier heel leuk in Jordanië.
    Groetjes Phileine.